Tue 15 March 2022

In gesprek met... Emio Greco en Pieter C. Scholten

Over Disappearance

In gesprek met... Emio Greco en Pieter C. Scholten
Back to M-Talk

Hoe verhoudt Disappearance zich tot het eerste deel van de dyptich: Appearance? 

Met Disappearance gaan we naar de andere kant van Appearance. Van zang tot dans, van aanwezigheid tot afwezigheid. We gaan op zoek naar de keerzijde. Natuurlijk zijn die twee in zekere zin onafscheidelijk. Iets kan alleen verdwijnen als het al eerder is verschenen. En soms kan een aanwezigheid het gevoel van afwezigheid versterken of je zou kunnen stellen dat in een voorstelling – dat wat we zien bestaat dankzij wat we niet zien. 
De kinderen zullen bijvoorbeeld in het tweede deel verdwenen zijn. Maar we brengen ze terug, laten ze op verschillende manieren opnieuw verschijnen. Hun afwezigheid zal aanwezig zijn. 

Wat trekt jullie aan in het fenomeen Verdwijning of verdwijnen?

Het is dynamisch, het is een beweging van komen en gaan. Net als de adem, een belangrijk element van het eerste deel dat we in het tweede deel zullen meenemen. De adem verschijnt en verdwijnt in een constante stroom. Je kunt het vasthouden, ermee spelen en op een dag zal het voorgoed verdwijnen. 
Tegelijkertijd is het inherent aan onze bewegingstaal. Vanaf het begin van onze samenwerking spelen we met wrijving, met een tussenruimte: tussen lichaam en brein, tussen de academische taal van de klassieke en de hedendaagse dans en de taal van het instinctieve verlangen, de taal van het vlees. Filosoof Antoon van Braambusche schreef ooit over dit onderwerp: 'de botsing tussen deze twee talen leidt tot een tussenruimte die de danser en de choreograaf confronteert met het dialectische samenspel tussen orde en wanorde, discipline en chaos, vrijheid en beperking, het verschijnen en verdwijnen van het lichaam'. 

Wat is de rol van de dansers? 

In Appearance nemen we afscheid van de kinderen. Nu nemen de dansers het over. We blijven deze logica van de onschuld en de kracht van de intuïtie volgen en vertalen die naar het bewegingsmateriaal. Op de een of andere manier kunnen de kinderen opnieuw verschijnen door de bewegingen van de dansers.


Back to M-Talk

Meer M-Talk

Tue 07 June 2022

Recensie over de voorstelling 'Kirikou en Karaba de toverheks'

Door onze Theaterreporter Yara


Tue 10 May 2022

Recensies over de voorstelling 'Ik ben er even niet'

Door onze Theatereporters Lena, Tobias, Lynn-Morgan en Makeyla


Tue 10 May 2022

Recensies over de voorstelling 'Ik ben er even niet'

Door onze Theatereporters Tobias


Tue 10 May 2022

Recensie Looking for Habibi door Dood Paard

Zijn we niet allemaal opzoek naar een habibi?