wo 30 december 2020

Theaterreporter Amaya | Recensie 'And the rest is noise'

Samendans in bewegend decor!

Terug naar M-Talk
We beginnen het jaar met een mooie recensie van onze theaterreporter Amaya (foto: midden bovenste rij). Zij bezocht in december de dansvoorstelling 'The Rest is Noise' van Fractal Dance Company, die gelukkig nog plaats kon vinden vlakvoor de tweede lockdown inging.

Vooraf had ik een mooie dansvoorstelling verwacht, waarbij je zelf kon bedenken waar het over ging. Wel met veel beweging op de grond want het is breakdance. ’And the rest is noise’ is dus een dansvoorstelling, waarin vier dansers heel mooi samen dansen en met nog een ander persoon die het beeld maakt.

Ze maakten ook hele aparte bewegingen samen....Bijna alsof ze samen iets nieuws waren

Het samenspel tussen de dansers vond ik erg mooi omdat ze alles met elkaar deden en elkaar bij de dans betrokken. De bewegingen die ze samen maakten vond ik ook super omdat alles vloeiend in elkaar overliep alsof ze elkaar steeds iets doorgaven en daarmee verder dansten. Er was ook een heel mooi beeld bij dat live werd gemaakt op een papiertje dat gefilmd werd. Op dat papiertje werd met potlood getekend, met lijm gespeeld en meer. Het beeld van het papiertje werd vergroot op de achtergrond en zo zag je krassen, lijm met inkt en dat zag er erg gaaf uit. De muziek was rustig en paste er heel goed bij.

Voor mij leek het alsof de dansers hun inspiratie voor de dans uit het beeld en de muziek haalden en zo ook een mooie combinatie maakte tussen solo dansen, met z’n tweeën, drieën en met z’n vieren. Eerst was er iemand solo en die nam na een tijdje een ander mee in zijn dans en zo wisselde het af van alleen, met z’n tweeën, drieën naar met z’n allen. Ze maakten ook hele aparte bewegingen samen die ik nooit eerder gezien heb. Bijna alsof ze samen iets nieuws waren. Heel mooi!

Doordat er niet gesproken werd kon je er je eigen verhaal bij bedenken en kreeg je er een gevoel bij wat ik altijd fijn vind, omdat je je eigen fantasie gebruikt en je eigen mening of gevoelens in kan stoppen. Zo vind ik het ook altijd leuk om naar voorstellingen te gaan zonder gesproken teksten. Door corona konden er niet veel mensen in de zaal zitten en mochten we op het podium zitten. Dit gaf voor mij wel een fijne sfeer en de dansers gingen er goed mee om. Ze focusten zich niet op één punt maar betrokken het hele publiek erbij.

Ik geef deze voorstelling 4 sterren omdat ik het een hele mooie en fijne voorstelling vond om naar te kijken. Niet alleen om de dansers, maar ook om de speciale beelden van de tekenaar. Samen was het echt heel speciaal. Dus voor iedereen die van dans en van bewegende decors houdt, een echte aanrader!

Terug naar M-Talk

Meer M-Talk

wo 13 januari 2021