di 12 januari 2021

Interview: Fonds ZOZ & ZOZ Academy

We gaan de tegenstellingen in de samenleving aan met onze projecten.

Interview: Fonds ZOZ & ZOZ Academy
Terug naar M-Talk
Fonds ZOZ zoekt en ondersteunt bijzondere verhalen in de Nederlandse samenleving. Verhalen die raken, schuren, verbinden, de wereld bevragen of je aan het denken zetten. ZOZ is een samenwerking tussen het Prins Bernhard Cultuurfonds (PBCF) en de Meervaart.

Elif Uzun (coördinator ZOZ Academy - foto: midden), Robin Vermeulen (coördinator ZOZ Academy foto: rechts) en Annemiek Geel (secretaris Fonds ZOZ - foto: links) beantwoorden in dit blog vragen over wat zij doen, wat voor soort projecten zij ondersteunen en wat zij zelf zo tof vinden aan ZOZ.

Wie zijn jullie en wat doen jullie bij Fonds ZOZ?
Elif Uzun (E): samen met Robin ben ik coördinator van de ZOZ Academy. De Academy geeft nieuwe makers in het kunstenveld de mogelijkheid om een onderzoek te doen of pilot te maken om te kijken of hun idee werkt. De projecten zijn gericht op het tegengaan van tegenstellingen in de samenleving, onder andere door het vertellen van verhalen die nog niet voldoende belicht worden. Onze taak is om jonge makers te vinden en hen verder te helpen bij het ontwikkelen van hun pilots. Ik werk al 16 jaar binnen de culturele sector en heb onder andere een jongerentheater gerund, vanuit daar heb ik jongeren die minder snel aansluiting vinden bij de culturele sector begeleid. Daar komt mijn persoonlijke drijfveer vandaan: mensen die zelf niet direct hun weg kunnen vinden verder helpen. Dat is voor mij ook de kracht van de ZOZ Academy.

Robin Vermeulen (R): Wij richten ons met de Academy echt op de pilots, try-outs en prototypen. Iets dat naar mijn idee mist in de fondsenwereld. We laten nieuwe makers kennis maken met fondsenwerving, dit aspect ontbreekt binnen veel makersopleidingen (zoals kunstacademies). Met de Academy hebben we een vorm gevonden om die makers te kunnen vinden en ondersteunen. Uiteindelijk willen we een springplank creëren richting de reguliere tak van Fonds ZOZ of andere fondsen. Ik heb zelf Cultureel Erfgoed en Kunsteducatie gestudeerd en mij bezig gehouden met hoe je kunsteducatie kunt gebruiken om mensen gevoeliger te maken voor kunst. De Academy is ook een vorm van educatie: een context faciliteren waarin jonge makers kunnen groeien.

Annemiek Geel (A): Robin heeft het over informeren en motiveren. Dat zijn voor mij de kenmerken van dramaturgie. Ik ben opgeleid als dramaturg, de coachende en meedenkende rol aan de makerskant: “Komt de boodschap die je hebt bedacht over op het publiek?” Dat is een belangrijke vraag die wij bij ZOZ ook stellen. Als secretaris van Fonds ZOZ werk ik met de aanvragers die vanuit de Academy doorstromen of direct bij Fonds ZOZ aankloppen.

Wat is het verschil tussen de ZOZ Academy en Fonds ZOZ?
R: De ZOZ Academy is bedoeld voor makers die aan het begin van een project staan en weinig tot geen ervaring hebben met het aanvragen van subsidie. Fonds ZOZ is bedoeld voor meer ervaren makers die een volledig project hebben bedacht en willen uitvoeren.

A: Ook de mate van begeleiding is anders. Bij de projecten van Fonds ZOZ is de begeleiding minder nodig omdat de makers meer ervaren zijn. Het contact bij de Academy is veel intensiever en meer gefocust op de inhoud. Bij het fonds gaat het contact vooral over de status van het project.

E: De Academy is ook laagdrempeliger, je hoeft bijvoorbeeld als maker nog geen stichting en een compleet projectplan te hebben om aan te kunnen vragen. Wij hopen dat makers van de Academy doorstromen naar Fonds ZOZ of andere fondsen.

A: Ook de aantallen verschillen, bij het fonds zijn de bedragen hoger en worden er meer projecten ondersteund. Bij de Academy worden er maximaal 10 projecten per jaar ondersteund.

R: Bij de Academy kun je iedere maand een aanvraag indienen (met uitzondering van de zomer) waardoor je veel sneller reactie hebt op je aanvraag. Bij het fonds is dit vier keer per jaar mogelijk.

Wat maakt Fonds ZOZ uniek?
E: Wij helpen makers echt met de eerste stappen in de fondsenwereld.

A: Bij Fonds ZOZ is de band die ik met alle aanvragers heb een stuk intensiever dan bij andere afdelingen van het PBCF. We kunnen echt maatwerk bieden en meedenken, we kijken naar de potentie van een maker en het project en hoe we hen verder kunnen helpen.

R: Het doorbreken van de bestaande kaders binnen de fondsenwereld maakt ons ook uniek. Op onze website staan geen enorme documenten met voorwaarden en regels. Onze communicatie gaat over de makers en de projecten: zij vertellen door middel van hun werk wie wij zijn als fonds en daardoor trekken we weer andere makers aan.

E: Onze makers zijn onze ambassadeurs. Zij vinden door hun netwerk vaak nieuwe makers die zich bij ons melden.

A: Daarin zit ook de waarde van de samenwerking tussen de Meervaart en het PBCF: wij hebben beide een focus op drempels verlagen.

ZOZ houdt regelmatig spreekuren, waarom doen jullie dat?
E: Om ons netwerk te vergroten en nieuwe makers te scouten. We gaan het land in om ervoor te zorgen dat we overal zichtbaar zijn, we kijken in alle regio’s bij welke organisaties we kunnen aanhaken.

R: We zorgen voor maatwerk, we passen onze spreekuren aan op de omgeving. Waar hebben de makers in die regio behoefte aan? En met die samenwerkingen vergroten we tegelijkertijd onze naamsbekendheid. Door onze gezichten te laten zien op locatie (momenteel voornamelijk digitaal door corona), verlaag je ook de drempel richting het fonds. Het wordt tastbaarder en menselijker.

Wat is de meest gestelde vraag bij een spreekuur?
A: Voor Fonds ZOZ is dat: “Hoeveel geld is er beschikbaar?” En daar is geen direct antwoord op te geven. Er is bewust voor gekozen om daar geen grenzen aan te stellen, het ene project is veel groter dan het andere. Het hangt dus van het project af.

R: Bij de Academy krijgen we heel vaak de vraag: “Wanneer past iets bij de ZOZ Academy en wanneer bij Fonds ZOZ? En hoe stroom ik uiteindelijk door van de Academy naar een projectsubsidie bij Fonds ZOZ?” Die vragen hebben we hierboven gelukkig al beantwoord.

Wat wordt het meest vergeten bij het insturen van een aanvraag bij Fonds ZOZ en de Academy?
R: Bij de Academy is er vaak geen match tussen inhoud en begroting. Bijvoorbeeld: de maker noemt een presentatiemoment in de aanvraag, maar de kosten voor deze presentatie staan niet in de begroting.

E: Begrotingen zijn überhaupt heel ingewikkeld, vooral ervoor zorgen dat de begroting bij je plan klopt. Bij de Academy zijn begrotingen meer indicaties, de eerste versie van de begroting komt vaak niet overeen met de aanvraag. Wij helpen dan om die kloppend te maken.

A: Aanvragers die zichzelf vergeten op te nemen in de begroting. Zij hebben dan het hele team in de begroting gezet, maar zijn zichzelf vergeten. En intentieverklaringen van samenwerkingspartners missen ook vaak, die maken je aanvraag sterker. Een fonds investeert in iets dat nog niet bestaat, ze investeren in een droom. Een intentieverklaring geeft hierin houvast, een mail van een samenwerkingspartner is vaak al voldoende.
 

Wat vinden jullie het meest bijzondere project tot nu toe?
E: Queer Bedtijdverhalen blijft bij mij hangen, die vind ik heel tof en stoer. Het project is ook mooi verder gegroeid, van een pilot naar een volledig project gegaan. De teksten en illustraties in het boek zijn ook heel mooi geworden. Maar ik ben eigenlijk trots op al onze projecten.

R: Joeri Bleumer met Dwarsliggers. Ik vind dat project heel tof omdat hij een groep mensen belicht die vaak geen podium krijgen. Het gaat over opgroeiende jeugd in Almere en de structuren in de samenleving waar zij tegenaan lopen. Het raakt de kern van het onbegrip aan, dat uiteindelijk kan uitmonden in extremisme. Joeri is heel integer omgegaan met de jongeren en het onderwerp. De ontwikkeling van de film was bijzonder om mee te maken.

A: De kinderfilm A Kiss, dat project vind ik heel bijzonder. Het is een fictiefilm over kinderen in een AZC, de filmmakers hebben zelf ook een vluchtverleden. Ze hebben workshops gedaan met kinderen uit AZC’s en daarbij kinderen gecast voor de film. Hij ging in première tijdens Cinekid, is uiteindelijk in het Jeugdjournaal geweest en ook vertoond in New York. En Ons Moederland over extreemrechts is bij mij blijven hangen. Een filmmaker met een bi-culturele achtergrond mocht een jaar lang meelopen met Constant Kusters, de leider van de Nederlandse Volks-Unie. Door die film merk je de enorme verschillen tussen leefwerelden. De film is ook op tv uitgezonden en heeft veel discussie opgeleverd: “Moet je dit wel laten zien?”

Wat is het meest out-of-the-box idee dat jullie tot nu toe hebben gezien? Of is er geen ‘box’?
E: Alles is best wel out-of-the-box bij ZOZ, we willen niet voor niets het ‘anders denken’ stimuleren.

A: We hebben een project gehad dat volledig op Instagram plaatsvond en tijdens de vorige aanvraagperiode hadden we voor het eerst een virtual reality project. Qua kunstvormen gaat het alle kanten op.

R: Schuurmachine is een ruimtelijke installatie waarin je wordt geconfronteerd met je eigen vooroordelen en gedachten. En we hebben ook een digitale graphic novel gehad van Sam Yazdanpanna. Dat is echt een nieuwe vorm van vertellen.

R: Ode aan mijn tante Maria van Serife Cetin is qua onderwerp out-of-the-box. Het gaat over Nederlandse vrouwen die in de jaren ’70 een relatie hadden met Turkse gastarbeiders, die vervolgens terug gingen naar hun eigen land. Het is echt een taboeonderwerp, er wordt niet over gesproken. Serife zei zelf ook dat het een onbekend verhaal was voor haar, terwijl haar tante één van die vrouwen was. We denken dat we in Nederland overal over (kunnen) praten, maat er zijn nog steeds veel taboeonderwerpen.

Wat is jullie advies aan makers die nu nog twijfelen om een aanvraag in te dienen bij de ZOZ Academy of Fonds ZOZ?
R: Neem contact met ons op, wij helpen je graag!

E: Dien gewoon een concept in, dan kijken we samen naar wat er mogelijk is.

A: We denken graag met je mee. Vertel ons iets over je project en neem ons mee in jouw hoofd. Het hoeft nog niet af te zijn. Mail ons!

ZOZ Academy: academy@fondszoz.nl
Fonds ZOZ: zoz@cultuurfonds.nl


Terug naar M-Talk

Meer M-Talk

wo 13 januari 2021

Laatste nieuws rondom de coronamaatregelen

Deze pagina wordt regelmatig bijgewerkt


wo 06 januari 2021

Jaap: “optreden in de Meervaart is altijd één groot feest”.

Een visie op Nieuw-West


Ontvang interessante tips, bijboekingen, recensies en aanbiedingen in uw mailbox. Schrijf u in voor de nieuwsbrief en loop niets mis! Blijf op de hoogte!
Schrijf u in voor de nieuwsbrief