do 04 februari 2021

Thea: "De Meervaart verrijkt mij echt"

Een visie op Nieuw-West

Thea:
Terug naar M-Talk
Onder de noemer ‘De Droom’ gaan we komende tijd in gesprek met buurtbewoners en/of bezoekers van de Meervaart. Wat betekent de Meervaart en de omgeving voor jou? Wat maakt Nieuw-West zo uniek? Wat is jouw droom voor de Meervaart en Nieuw-West?

Deze week gaan we in gesprek met Thea (70) over haar connectie met de buurt en de Meervaart. Een bekend gezicht? Dat kan kloppen! Thea is namelijk jarenlang werkzaam geweest op onze kaartverkoopafdeling en was dus het eerste aanspreekpunt binnen ons theater. In deze droom neemt ze ons mee in de ontwikkelingen door de jaren heen én in haar blik op de toekomst.

Toen ik bij de Meervaart kwam werken schreven we reserveringen nog op kaartjes. 

Je bent een oud-medewerker en nog steeds trouwe bezoeker van de Meervaart. We gaan even terug in de tijd: hoe ben je bij de Meervaart terecht gekomen?
Op mijn 21e ben ik vanuit Brabant naar Amsterdam verhuisd. Eerst in de omgeving van de Sloterplas en nu woon ik al 40 jaar in het oude dorp Sloten. Ik had altijd al interesse in theater, dus in 1984 heb ik mij ingeschreven als vrijwilligster bij de Meervaart. Ik werd toen ingedeeld bij de bar en kaartverkoop. Twee jaar later kwam er een functie vrij van 28 uur bij de kaartverkoopafdeling, hier heb ik toen op gesolliciteerd en ben nooit meer weggegaan, tot aan mijn pensioen in 2010.

Je hebt dus een hoop meegemaakt in deze jaren! Wil je ons meenemen in een reis door de tijd heen?
Toen ik bij de Meervaart kwam werken schreven we reserveringen nog op kaartjes. De rij en stoelnummers werden dan op de kaartjes geniet, dat heette bongo. Je kunt je voorstellen; daar ging ook weleens wat fout. Ook is er begin jaren ’90 een periode geweest dat wij kaartjes voor andere theaters verkochten. Wij waren een van de eerste theaters met een kaartverkoopsysteem, dus we verkochten zoal kaartjes voor Carré, Nationale Opera & Ballet, de Stadsschouwburg (nu ITA) en Het Concertgebouw.

We waren daarbij ook erg in trek voor deze theaters omdat we een hele fijne locatie hebben, men kon er gemakkelijk komen. Als er een populaire opera in de verkoop ging, moesten wij zorgen dat we goed bemand waren. ’s Morgens stond er dan bijvoorbeeld al een lange rij voor onze deur voor kaarten voor een opera dat plaatsvond bij Nationale Opera & Ballet. Het leuke was dat wij als personeel zo ook heel gemakkelijk zelf voor een voorstelling in andere theaters kaartjes konden kopen. De onderlinge band met was erg goed en gezellig. 

Vroeger heeft de Meervaart ook een filmzaal gehad, hier pasten 90 mensen in. Jarenlang deden we mee met het filmfestival Rotterdam, het Documentaire Filmfestival en projecten in samenwerking met de Nederlandse Filmacademie. Door het beperkte publiek dat we kregen is de filmzaal op een gegeven moment gestopt. We kregen toen veel reacties van mensen dat ze dit jammer vonden, maar ik had ze soms nog nooit gezien in de zaal.

In 1997 ging de oude Meervaart dicht en we verhuisden voor twee jaar tijdelijk naar de Schipperschool. Toen organiseerden we een periode vooral kleine projecten op locatie, op scholen en in kerken. Grote voorstellingen kon natuurlijk niet. Deze periode had ook wel weer wat, dan moest je met je geldkistjes overal naartoe. Ik was destijds ook betrokken bij de opbouw van de nieuwe, huidige, Meervaart. Ik ging dan mee naar bouwers van tribunes en naar verschillende andere theaters om te kijken hoe daar de kassa’s ingericht waren, zodat je van elkaar kon leren en fouten als een onlogische indeling kon voorkomen. Dit was een erg leuke periode!

Wat is het meest bijzondere moment dat je is bijgebleven tijdens werken in de Meervaart? En hoe was de onderlinge band met collega’s?
Vanaf dag één was de onderlinge band met collega’s erg plezierig. Het is uniek hoe iedereen met elkaar omging en om is blijven gaan, iedereen stond altijd voor elkaar klaar. Mede hierom konden we ook grote projecten uitvoeren, niemand was te beroerd om langer door te werken en er werd altijd lekker gekookt. Gezelligheid en hard werken gingen heel goed samen. Dat is nog steeds voelbaar wanneer je in de Meervaart bent, ook bezoekers valt dat op.

Er zijn meerdere momenten die mij heel erg bijblijven. Zeker in mijn beginperiode gebeurden er veel unieke dingen in de Meervaart, grote internationale projecten zoals 'A Hundred Years of Jazz' en grote tentoonstellingen waarvan 'La Mode' er een was. Deze laatste moest op een zondag geopend worden. Van binnen was de Meervaart onherkenbaar en stond vol met vijvers. Diezelfde ochtend bedacht Bert Liebregs – toenmalige bedrijfsleider en later directeur van de Meervaart – dat het leuk zou zijn als er goudvissen in die vijvers zouden zwemmen tijdens de opening. Op zondagochtend dus. Met zijn allen zijn we toen nog aan de slag gegaan om vissen te regelen. Aan het einde van de middag werd de productie geopend en ja hoor, daar zwommen de vissen!

Ook André Rieu heeft nog in de Meervaart gestaan in zijn beginperiode, dit vond ik heel bijzonder! Vooral om te zien hoe de mensen genoten van wat er op het podium gebeurde. En het bezoek van Nelson Mandela was heel spannend. Het pand moest de dag ervoor helemaal geïnspecteerd worden, alles moest heel veilig zijn. Dat vergeet ik niet meer, zijn bezoek was heel speciaal.

Niet geheel werkgerelateerd, maar er is één bedrijfsuitje dat mij ook is bijgebleven. We gingen naar Den Haag voor een voorstelling, waarbij we als personeel om de beurt ergens moesten melden bij een huis. Je werd meegenomen naar boven waar je in een hele grote ruimte terecht kwam. Ik moest dan aan de ene kant plaatsnemen en er stond iemand helemaal aan de andere kant van de ruimte. Diegene begon een gesprek met je en je kon er echt geen touw aan vastknopen. Je zat daar maar, bedenkend “waar blijven m'n collega's?”. Daarna werd je geacht om weer naar buiten te gaan en dan kwam je buiten en dacht je “wat nu”? Vervolgens kwam er iemand met een fiets aangelopen die je aansprak, op goed vertrouwen ging je er maar vanuit dat die persoon bij het concept hoorde en stak je het hele Binnenhof over, kletsend met diegene. Daarna werd je weer door iemand anders opgevangen waarmee je een bonneterie binnenging. Vervolgens werd je door een chauffeur in een auto meegenomen, die chauffeur was Jon van Eerd. Het was echt zo goed getimed dat hele traject. Het eindigde op een grote terras waar iedereen natuurlijk grote verhalen had. Het was echt zo leuk!

Hoe is het om nu als bezoeker in de Meervaart te komen en wat voor voorstellingen bezoek je graag?
Ik heb een brede smaak. Ik bezoek grootschalige voorstellingen, maar ook dans en kleinschaligere voorstellingen. Vooral producties in de Blauwe Zaal trekken mij wel. ‘Jihad van Liefde’ vond ik een erg mooie voorstelling, maar ik hou ook van bijzondere producties zoals bijvoorbeeld Orkater en Jakop Ahlbom.

Toen ik na mijn pensioen voor het eerst in de Meervaart kwam als bezoeker voelde het vreemd maar natuurlijk ook vertrouwd. Ik liep meteen door binnen de receptie, naar mijn oude werkplek en moest mij bedwingen niet de telefoon op te nemen toen hij ging. Zo thuis voel ik mij er nog steeds. De Meervaart verrijkt mij echt. Dat vind ik voornamelijk moeilijk aan deze tijd, nu alles gesloten is. Ik kijk soms voorstellingen online, maar dit kan niet tippen aan de ervaring van een theateravond.

De Meervaart moet het levendige hart van Nieuw-West worden, meer dan dat het al is

Het leuke van de Meervaart is dat het een theater is dat alle dagen van de week reuring geeft. Dat is nauwelijks zo bij een ander theater. Vooral toen ik er nog werkte was het altijd weer een verrassing wat er weer gaat gebeuren. De ene dag eigen producties, de andere dag weer een congres met mensen uit de zorg, het onderwijs of de politiek. Geen dag was hetzelfde.

Wat is je droom voor Nieuw-west en welke rol kan de Meervaart hierin vervullen?
De Meervaart moet het levendige hart van Nieuw-West worden, meer dan dat het al is. Dit vind ik het belangrijkste, dat je op elk moment van de dag het idee hebt van “daar gebeurt het”. Door afdeling Talentontwikkeling en Educatie gebeurt er tegenwoordig wel al meer dan vroeger. Dat is een mooie ontwikkeling, maar er mag van mij nog wel meer zichtbaarheid gegeven worden aan alle activiteiten die de Meervaart doet.

Daarnaast zou ik het leuk vinden als er meer exposities komen in de Meervaart, een wisselende wanden presentatie bijvoorbeeld en dat jongeren hierin een rol gaan spelen. 

 

 


Terug naar M-Talk

Meer M-Talk

ma 20 september 2021

De Meervaart: het culturele knooppunt

‘’Als een tram binnen het Amsterdamse culturele leven’’


di 27 juli 2021

Ook dit jaar was de Zomerweek van Meervaart Jong een succes!

Van sport, spel en muziekles tot dansles en spelen in een natuurspeeltuin, niets is te gek!


vr 23 juli 2021

De nieuwe Meervaart:

Meer dan een "iconische reiger".


vr 02 juli 2021

We kijken met een vrolijke blik naar het nieuwe seizoen:

Een aanbod om naar uit te zien!


Ontvang interessante tips, bijboekingen, recensies en aanbiedingen in uw mailbox. Schrijf u in voor de nieuwsbrief en loop niets mis! Blijf op de hoogte!
Schrijf u in voor de nieuwsbrief