wo 19 mei 2021

“Ondanks de tragiek blijft hij hoop houden”

In gesprek met George Tobal over de tv-adaptatie van ‘Jihad van Liefde’

“Ondanks de tragiek blijft hij hoop houden”
Terug naar M-Talk
In ‘Jihad van Liefde’ tekende David Van Reybrouck het aangrijpende verhaal op van Mohamed El Bachiri. Deze metrochauffeur uit het Belgische Molenbeek verloor zijn grote liefde en moeder van zijn drie kinderen bij de terreuraanslag in de Brusselse metro in 2016.

De Meervaart en Senf Theaterpartners brachten het indrukwekkende boek naar het toneel, in samenwerking met regisseur Eran Ben Michaël, en het Amsterdams Andalusisch Orkest. De Vlaamse theatermaakster en –schrijfster Sarah Ringoet maakte de bewerking en schreef de tekst. Acteur Mohammed Azaay trof het publiek met zijn spel, vervlochten met muziek, recht in het hart. Met vele vier- en vijf sterren recensies en ontroerd publiek was het officieel één van de best besproken voorstellingen van 2020.

NPO Cultuur maakte een tv-adaptatie, op locatie geschoten in Molenbeek en in de hoofdrol George Tobal. We spraken de acteur over wat het ’t kijken waard maakt.

De tv-adaptatie van ‘Jihad van Liefde’ wordt zaterdag 05 juni om 23:00 uur uitgezonden op NPO3 en is daarna beschikbaar via npostart.nl. De tournee van het theaterstuk wordt naar verwachting in 2022 hervat.


Wat maakt de ‘Jihad van Liefde’ voor jou interessant?
“Interessant is niet het juiste woord. Het vertelt een belangrijk verhaal in een tijd van polarisatie. Het gaat over iemand die het ultieme onrecht heeft meegemaakt. Iemand die zijn vrouw verliest bij een terroristische daad en dan toch kiest voor vergeving en liefde in plaats van boosheid en haat. Dat is iets bovenmenselijks, bijna profetisch.

Als mens toont Mohamed El Bachiri een buitengewone veerkracht. Ondanks de pijn en verdriet die hij heeft meegemaakt, is hij een vader voor zijn drie kinderen. Hij draagt niet alleen zijn eigen verdriet, maar ook dat van hen met zich mee.

Ondanks de tragiek blijft hij hoop houden. Hij herinnert zich de mooie dingen aan Loubna en houdt de schoonheid van zijn relatie en liefde voor haar levend, om te voorkomen dat hij wordt overspoeld door de golven van emotie en verdrinkt in boosheid en woede. Dat is zo’n ongelofelijke kracht. Dat maakt het wat mij betreft tot een bijzonder, ontroerend en groots verhaal.”

Hoe ben je in de hoofdrol van deze tv-adaptatie beland?
“In eerst instantie was ik gevraagd om deze rol te spelen in het theaterstuk, maar dat kon ik helaas niet combineren met mijn hoofdrol in een andere voorstelling die tegelijkertijd speelde, ‘Hoe ik talent voor het leven kreeg’.

Dat was jammer, maar ik was heel blij dat Mohamed Azaay deze rol op zich nam voor de theaterversie. Hij deed het echt ongelofelijk goed. Het is voor mij een privilege om de televisie adaptatie te mogen spelen. Om in de schoenen van Mohamed Azaay te stappen en in de bijzondere voorstelling die Eran Ben-Michaël (regisseur van het theaterstuk) heeft gemaakt. Het was een voorrecht om te mogen doen.

Ik heb niet getwijfeld of ik het wilde doen, maar wel of ik het recht zou kunnen doen. Er is zo’n mooie voorstelling gemaakt en ik heb getwijfeld of ik het net zo goed zou kunnen neerzetten. Uiteindelijk hebben de regisseur van de televisie adaptatie Johan Timmers en Eran me vertrouwen gegeven. Ik ben erg blij dat ik het uiteindelijk heb gedaan.”

Hoe heb je je voorbereid op het spelen van de rol als Mohamed El Bachiri?
“Je kunt je eigenlijk niet voorbereiden op zo’n rol. Het enige wat je kunt doen is je het zo goed mogelijk voorstellen. Ik heb mezelf volledig gestort op het verhaal, de voorstelling een paar keer gekeken, het boek herlezen en de tekst geleerd.

Ik ben nederig het proces ingestapt. Het is zo’n groots verhaal. Je komt met je inlevingsvermogen dichtbij, maar ik zal nooit kunnen voelen wat El Bachiri heeft gedaan en moeten doorstaan. Het enige wat ik kan doen, is zo eerlijk en oprecht mogelijk spelen en hopen daarmee de realiteit te raken.”

Welke verschillen zijn er tussen de tv-uitvoering en het theaterstuk?
“TV is echt een ander medium dan theater. Ik voel me comfortabeler in een theaterzaal. In theater heb je reactie van het publiek en voel je meteen of je goed bezig bent, terwijl je bij film het resultaat pas na de montage ziet.

In theater kun je ook meer uitpakken, met uitvergrootte emoties. Film betekent heel anders spelen: kleiner en subtieler. Je moet secuurder en genuanceerder zijn, want het beeld vertelt al meer dan de woorden. Ik wilde voor de tv-adaptatie vooral voorkomen dat het personage eenzijdig overkomt als een labiel emotioneel wrak, want daarmee verlies je alle contact met de kijker. Het was voor mij belangrijk een toegankelijk personage neer te zetten die je volgt in alle facetten van zijn verdriet.”

Zijn er nog opmerkelijke dingen gebeurd tijdens het filmen?
“We hebben tijdens de ramadan in Brussel gedraaid en waren allemaal een beetje zenuwachtig toen we daar naartoe gingen. We gingen namelijk draaien in Molenbeek en er gaan verhalen dat het een heftige buurt is met veel onrust. Buitenstaanders zouden eigenlijk niet welkom zijn. Maar we gingen er heen en ik moet zeggen: ik heb in mijn leven nog nooit zo relaxt gedraaid.

We filmden alles op straat. Ik dacht dat we veel gezeur zouden krijgen, maar helemaal niets. We hebben gedraaid op volle pleinen, volle straten en iedereen was zo liefdevol en respectvol. Er waren allerlei lieve mensen die interesse hadden in wat we aan het doen waren.

Ik werd geconfronteerd met het verschil tussen het beeld dat in de media van Molenbeek wordt geschept en hoe Molenbeek nu echt is. We ervaarden het als zo’n fijne plek. Ik had het gevoel dat we volledig werden omarmd door de lokale bewoners. Ik schaamde me zelfs dat ik zenuwachtig was van tevoren.”

Is er nog iets wat je zelf wil toevoegen?
“Ik hoop dat er heel veel mensen ‘Jihad van Liefde’ gaan zien. Mohamed Azaay heeft het echt fantastisch gedaan met het theaterstuk en ik hoop dat ik een beetje in de buurt kom van de kwaliteit die hij samen met Eran Ben-Michaël en het Amsterdams Andalusisch Orkest neergezet heeft. Kijken, kijken, kijken!”


Terug naar M-Talk

Meer M-Talk

wo 16 juni 2021

Meervaart blij met besluit nieuwe locatie

De Gemeente kiest definitief


wo 09 juni 2021

ISH Dance Collective voegt zicht bij Meervaart

HUISGEZELSCHAP / ONZE MAKERS


di 08 juni 2021

Laatste nieuws rondom de coronamaatregelen

Deze pagina wordt regelmatig bijgewerkt


wo 19 mei 2021

1977-79: Het ontstaan van de Meervaart

Het eerste grote cultuurcentrum buiten de ring, een echte noviteit


Ontvang interessante tips, bijboekingen, recensies en aanbiedingen in uw mailbox. Schrijf u in voor de nieuwsbrief en loop niets mis! Blijf op de hoogte!
Schrijf u in voor de nieuwsbrief