Recensie Looking for Habibi door Dood Paard

Terug naar M-Talk
Onze M-Talk recensent Cornee bezocht de voorstelling 'Looking for Habibi' van Dood Paard en schreef een recensie, voorafgaande aan de voorstelling in de Meervaart.

Waar ligt jouw hart?
Wie is de ander en hoe weet je wat hij nodig heeft?
Hoe kunnen we elkaar dragen en hoe kun je loslaten?
Kun jij mij helpen huilen?

Niet de minste geringste vragen stellen, dat is wat de acteurs van Dood Paard gedurende de anderhalf uur durende voorstelling ‘Looking for Habibi’ eind april in Frascati deden. Het gezelschap staat erom bekend om zich van alles en nog wat af te vragen, en graag samen naar antwoorden zoekt om hier vervolgens een voorstelling van te maken. Altijd in combinatie met verschillende disciplines, deze keer doen er een operazangeres en een gitarist mee. Een zoektocht die bij dit project volledig draait om het thema dat misschien wel het meest bevraagd wordt van allemaal: de liefde.

In de ogen van de acteurs gaat dit verder dan relaties of seks. Liefde kun je ook voelen voor je thuisland, een bepaalde geur die je bekend is, een wapen dat je vertrouwd is. Zelfs een stoel kan het gevoel van liefde opwekken, omdat je vader er altijd op zat. En liefde is volgens Dood Paard de aarde waar we op leven en waar we op staan. Niet voor niets bestaat het toneel uit een berg zand, waarop de acteurs en muzikanten met blote voeten spelen. Boven het gezelschap hangt een groot verlicht object van aluminiumfolie dat iets weg heeft van een grijze wolk. Laat liefde je soms in de (donkere) wolken zijn?

Dood Paard laat zien hoe je de liefde kunt vinden én vasthouden. En dat je het soms kwijtraakt of moet loslaten, hoe pijnlijk ook.

Een Perzisch tapijt en een paar stoelen geven het geheel een huiselijke sfeer, dat past bij de gesprekken die veelal gaan over ergens thuis zijn. Liefde is als thuiskomen, zo gaan de verhalen van de Arabische acteur Mokhallad Rasem over zijn geboorteland (hij praat ook geregeld Arabisch) en zijn gezin. Het kwetsbare en gepassioneerde vertellen van Rasem raakt mij het allermeest; de liefde spat daar echt van af, vooral het gemis eraan laat je niet onberoerd. Het woord ‘habibi’ uit de titel komt van zijn kant, dat vanuit het Arabisch vertaald kan worden naar ‘schatje’. Het gaat uiteindelijk bij de meeste scenes toch over geliefdes en de diepgaande relaties daarmee.

Wanneer het speelvlak opengaat middels verschuifbare podiumdelen, laat dat op een mooie manier zien hoe kwetsbaar de liefde is. Zand dat tussen je vingers doorglijdt of je laat wegzakken in de grond, zo kan liefde ook voelen. In een fysieke scene op muziek laten twee acteurs prachtig zien, door op allerlei manieren aan elkaar vast te hangen, hoe je de ander kunt dragen met liefde – inclusief de gevoelens van zwaarte en moeheid. Zangeres Britt Truyts zingt en rapt indrukwekkend in meerdere talen en maakt zelfs opwindende klanken in haar microfoon waarmee je de liefde in meerdere vormen hoort en ervaart. Net als in de melancholische (wereld)muziek die gitarist Peter Verhelst speelt.

Het resultaat van het onderzoek naar De Liefde heeft een hoop liefdevolle verhalen, scenes en beelden opgeleverd die tezamen een bijzonder geheel vormen waarin voor ieder wat te beleven valt. Van een opera aria en elektrische gitaarsolo tot een Arabisch gedicht en cabareteske teksten. Zoveel kanten als er aan De Liefde zitten, zoveel kanten laten de acteurs en muzikanten van zichzelf zien. Niet alleen hun kunsten maar óók hun persoonlijkheid en kwetsbaarheid. Dat maakt dat je je ook soms in hen zult herkennen, iets je persoonlijk zal raken en de kracht van liefde écht overkomt. Je voelt in alles dat ‘Looking for Habibi' met veel liefde is gemaakt. Van teksten en muziek tot de vormgeving. En alleen dát is het bezoek aan deze voorstelling in de Meervaart al waard. En.. zijn we niet allemaal opzoek naar een habibi?

Klik hier om tickets te bestellen voor Looking for Habibi in de Meervaart op zondag 12 juni.

Cornee Hordijk – M-TALK recensent

Terug naar M-Talk