Ik teer op tekorten
Dat is nog erger dan op niks
Wat betekent het om uitgekleed te worden door de overheid? Wat betekent het om altijd op je hoede te moeten zijn voor je achternaam, je afkomst, je dubbele nationaliteit?
In de aangrijpende monoloog Vecht die Maxine Palit de Jongh op basis van het toeslagenschandaal schreef, maken we de ondergang mee van Zafirah een jonge levenslustige vrouw die werkt voor de juridische afdeling van een overheidsinstelling, twee kinderen opvoedt en geplet wordt in de racistische raderen van de overheid. Envelop na envelop valt op de mat, waarin Zafirah wordt aangemerkt als fraudeur. Ze moet betalen en boeten tot er niets meer van haar overblijft. Vecht maakt de verwoestende gevolgen van de toeslagenaffaire (waar tienduizenden ouders ten onrechte werden aangemerkt als fraudeur) voelbaar
In opdracht van Likeminds schreef Maxine Palit de Jongh een actueel theaterstuk over institutioneel racisme.
Lieve Stad, 17 - 26 maart
Amsterdam is een stad met vele gezichten, letterlijk, want we wonen hier samen met vele verschillende nationaliteiten. Lieve Stad, gaat over de stad en alle soorten Amsterdammers die de stad rijk is. Tijdens dit festival, een samenwerking van ITA en Meervaart, gaat het om het samenbrengen van mensen, in de stad, in het theater, in de maatschappij. Hoe leven we samen en welke verhalen dragen alle individuen en groepen met zich mee? Allemaal hebben ze hun eigen verhalen, sterke kanten, uitdagingen. Deze laten zien is het uitgangspunt van Lieve Stad,.
Bovenstaande prijzen zijn exclusief € 1,50 boekingskosten per boeking.
“Wat een tekst, wat een performance! De ontwikkeling van Zafirah van zorgeloze moeder tot een schim van zichzelf neemt bijna de vorm aan van een Grieke tragedie.”
“Het is een verstikkend en wanhopig verhaal. Eenzaam, maar ook zo krachtig en confronterend”